W zależności
od rodzaju aplikacji w jakiej zostaje wykorzystany silnik indukcyjny
prądu przemiennego, różny jest sposób jego rozruchu i hamowania.
Proces hamowania powoduje albo całkowite
zatrzymanie napędu, albo zmniejsza jego prędkość obrotową, może
też zmieniać kierunek ruchu obrotowego wykonywanego przez ruchomy
element silnika.
We wszystkich aplikacjach wymagających
błyskawicznego i pewnego hamowania stosuje się hamowanie
mechaniczne. Wykorzystuje się do tego celu hamulce tarczowe, mogące
pracować na sucho lub w oleju, wielopłytkowe oraz proszkowe.
Sposób hamowania elektrycznego dzieli się na kilka metod.
Używane często w żurawiach służących
do spuszczania na dół przenoszonych ładunków jest hamowanie
jednofazowe – podsynchroniczne, w którym wielkość momentu
hamującego jest wprost proporcjonalna do prędkości obrotowej
wirnika (rotora).
Najmniej skomplikowane i równocześnie
niedrogie jest hamowanie przeciwprądowe, wykorzystywane w
aplikacjach wymagających stałych prędkości opuszczania elementów,
gwałtownego zatrzymywania i zmiany kierunku wirowania silnika.
Polega na przełączaniu obwodów dwóch dowolnych faz, które
zasilają silnik elektryczny.

No comments:
Post a Comment